Kwaliteit is een belangrijk uitgangspunt.
Persoonsgerichte zorg en ondersteuning bij wonen en welzijn
Cliënten staan centraal bij de zorg- en dienstverlening. De zelfredzaamheid en eigen regie worden gestimuleerd om zoveel mogelijk van leven te kunnen genieten. Elke persoon is anders daarom wordt er voor iedere cliënt individuele afspraken gemaakt die in het zorgplan staan.
- Aandacht voor specifieke levensvragen.
- Aandacht voor het levensverhaal.
- Zinvolle dag invulling om het welbevinden te stimuleren.
- Naaste(n) en betrokkenen uit het sociale netwerk van de cliënt krijgen ruimte om in de zorg te participeren
Dit doen we door middel van goede afspraken en worden vastgelegd in het zorgplan. Evaluaties vinden minimaal 2x per jaar plaats. Eventueel eerder als het nodig is. De eerste beoordeling hoe u de zorg bevalt, vind plaats na de eerste 6 weken.
Zorgkaders
Binnen de organisatie wordt er gebruik gemaakt van kwaliteitskaders :
- Kwaliteitskader Wijkverpleging
- Kwaliteitskader Palliatief zorg
Hierin staat waar de organisatie aan moet voldoen. Er word ook gekeken naar hygiëne, ergonomie, grensoverschrijdende gedrag, vallen, vrijheid en medicatie, Indien nodig worden verbeteracties opgesteld.
Incidenten en calamiteiten.
Iedere cliënt ontvangt veilige zorg volgens wet- en regelgeving. Er zijn 2 verschillende melding waar ik gebruik van maak:
- Melding Incident Cliënt (MIC)
- Melding Incident Medewerker (MIM)
Bij beiden meldingen word er gekeken waar er verbetering mogelijk is.